اندیشکده کیهان شناسی پارس

گرد آمندگاه ستاره شناسان در مرودشت

اندیشکده کیهان شناسی پارس

گرد آمندگاه ستاره شناسان در مرودشت

اندیشکده کیهان شناسی پارس



اندیشکده کیهان شناسی پارس محفل ستاره شناسان در مرودشت

هدف ما ترویج و گسترش نجوم

نویسندگان

۱۹ مطلب توسط «محمد ولیشاهی» ثبت شده است

اندیشکده کیهان شناسی پارس

 

مروری بر برنامه ای که گذشت

 

برنامه رصد آسمان شب مختص اعضا

زمان 15/03/99 درمنطقه ویژه رصد های اختصاصی اندیشکده

 

 

 

ویروسی که زمان را متوقف کرد اما حیات بخش دوباره زمین شد.

 در دوران بسیار طاقت فرسای ویروس کویید 19 که اکثر رصد های بی نظیر و اتفاقات شگفت انگیزرا به تعویق انداخته بود، بالاخره با تلاش بسیار و تدبیر اندیشی هیئت مدیره اندیشکده کیهان شناسی پارس بر این مصیبت تا حدودی فائق آمدیم و با بهتر شدن اوضاع  و تاییدیه مسئولین محترم، اجازه رصد آسمان شب با رعایت پروتکل های بهداشتی به اندیشکده کیهان شناسی پارس داده شد.

15 اردیبهشت 1399،شب رصد:برنامه اصلی رصد شب با بخش آموزشی مباحث پایه سامانه خورشیدی منظومه شمسی، رصد قمر زمین و 2 غول بزرگ گازی و یک سیاره سنگی که هدف انتقال حیات در مخیل دانشمندان نجوم است برنامه ریزی شد.

ساعت شروع برنامه از 20:00تا 08:00صبح 16/02/99.

در این برنامه از 3 تلسکوپ

که یکی از آنها تلسکوپ 8 اینچی دابسونی و 2 تای دیگر 6 اینچ  نیوتون بود مورد استفاده قرار گرفت که یکی از 6 اینچی ها با مشکل نقص فنی رو به رو شد و رصد با دو تلسکوپ دیگر ادامه پیدا کرد.

در این برنامه از حضور جناب آقای علیپور مستند ساز برتر از استدیو ژست دعوت به عمل آمد تا با هنر بی بدیل عکاسی خود این لحظات را به ثبت برسانند.

پاسی از شب:پس از صرف شام و آشنایی بیشتر اعضا با یکدیگر و قبل از شروع رصد اصلی، با همراهی مدرس اندیشکده کیهان شناسی پارس  سرکار خانم فاطمه حیدری فارسی، با برنامه آموزشی از ابتدا تا انتهای حیات و سامانه خورشیدی توسط ویدئو پروژکتور مطالب اساسی و مهم به تصویر در آمد.

شروع اصلی رصد:ماه روئت شد با قدرت و زیبایی هر چه تمام تر. پس از لحظاتی دو غول بزرگ سامانه  هرمز(مشتری) و کیوان(زحل) رونمایی شدند. بادیدن ارباب حلقه ها و بعد از آن نفس گیر ترین اتفاق رصد یعنی قرار گیری هرمز و 4 قمر بزرگ خود در یک راستا تا لحظاتی همه در تلاطم و جنب و جوش بودند و منتظر آخرین سیاره و مهم ترین یعنی سیاره سرخ.

بالاخره به طلوع نشست. سیاره امید به حیات، مریخ. با سرعتی عجیب اما به زیبایی هر چه تمام تر.

آسمان آن شب 3 سیاره و یک قمر پرنور را به زیبایی به نمایش گذاشت. رصدی بعد از یک دوران سخت که باعث پایان شبی زیبا و شروع دوباره فردایی زیباتر شد.

 

 

 

 


محمد ولیشاهی
۱۹ خرداد ۹۹ ، ۲۱:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

برنامه رصد آسمان ویژه اعضا  در منطقه ویژه رصد های اختصاصی اندیشکده کیهان شناسی پارس 

 

برای  کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید 

 

09378608250

 

09375590836

 

 

رصد

محمد ولیشاهی
۱۱ خرداد ۹۹ ، ۱۰:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

هفته نامه نجوم اندیشکده کیهان شناسی پارس شماره 2

 

محمد ولیشاهی
۱۳ خرداد ۹۸ ، ۲۳:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

هفته نامه نجوماندیشکده کیهان شناسی پارس شماره1

محمد ولیشاهی
۰۳ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آنسوی فضا




محمد ولیشاهی
۰۱ خرداد ۹۸ ، ۲۱:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دانلود مستند کیهان ( Cosmos )



محمد ولیشاهی
۲۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۱:۴۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دانلود رایگان مستند : کیهان ِ ما




محمد ولیشاهی
۲۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۱:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

تلسکوپ یا اختربین 

 

اغلب گالیله را نخستین کسی می‌‌دانند که از تلسکوپ برای مشاهدات نجومی بهره گرفت. تا آن زمان شناخت بشر از آسمان محدود به قوه بینایی بود و ابزاری برای مشاهده آسمان وجود نداشت. اخترشناسانی چون گالیله و کپلر به کمک تلسکوپ دامنه آگاهی بشر از هستی را وسعت بخشیدند. این منجمان با بهره گیری از تلسکوپ، بر باورهای باطل بشر درباره مرکزیت زمین در کاینات، خط بطلان کشیدند.

 

 

 

 

 

تلسکوپ یا اختربین وسیله‌ای است برای دیدن اجرام فضایی دور

محمد ولیشاهی
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

همه چیز در مورد تلسکوپ و کاربردهای آن

رصد آسمان از فعالیت‌های بسیار لذت‌بخشی است که می‌تواند به عنوان یک سرگرمی جذاب مدت‌ها شما را مشغول کند. برای شروع این فعالیت نیازی به ابزار خاصی ندارید و با چشمان غیرمسلح هم می‌توانید نظاره‌گر زیبایی‌های آسمان شب باشید. 

 

اما بدون شک استفاده از ابزار رصدی مناسب، نماهایی را برای‌تان آشکار خواهد کرد که هیچ‌گاه نمی‌توانید با چشم غیرمسلح شبیه به آن را ببینید. منظره‌ی گودال‌های پرتعداد ماه یا حلقه‌های زیبا و فریبنده‌ی زحل از درون تلسکوپ چیزی نیست که بتوان به راحتی وصفش کرد. تلسکوپ ابزاری است که به کمک آن می‌توانید به اعماق کیهان و گذشته‌ی عالم سفر کنید و از وسعت گیتی پهناور شگفت‌زده شوید.

 

 

همه علاقمندان به دنیای شگفت انگیز ستاره شناسی می خواهند تلسکوپی داشته باشند و با آن به کاوش زیبایی های آسمان شب بپردازند. ولی در هنگام خرید تلسکوپ، دوربین دوچشمی و یا هر وسیله درشتنما، تردیدها و دودلی ها، کار خرید را دشوار می کند.

 

 

در این مقاله سعی خواهیم کرد ویژگی‌های انواع مختلف تلسکوپ‌ها را شرح دهیم تا اگر به نجوم و آسمان شب علاقمندید بتوانید با کمک این اطلاعات تلسکوپ مناسبی برای انجام فعالیت‌هایتان انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

محمد ولیشاهی
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 به زودی 

با 

مجله نجوم انجمن اخترشناسی مرودشت

 

در

خدمت شما عزیزان خواهیم بود

ت

محمد ولیشاهی
۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۳:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر